torsdag 26 februari 2015

Chock

Lite fortsättning från förra inlägget....

Att jag skulle må så här dåligt trodde jag som sagt aldrig. Skillnaderna från mina två förra är:
- Betydligt mer illamående och framför allt kräkningar som aldrig vill ta slut. 
- Mer ihärdig yrsel som kommer lättare 
- Väldigt ond foglossning som kommit tidigt. Med F hade jag ingen med E lite på slutet. 
- Jättemycket huvudvärk. Vet dock inte om det beror på graviditeten. 
- Trög mage, tidigt och värre än med de andra två. 
- tryck över bröstet och hjärtklappning. 
- Halsbränna som redan börjat kännas 
av. Har förut inte alls kommit så här tidigt.
- Nästäppa. 
- Gränsfall till uttorkning. 

Har funderat mycket på varför det är så mycket värre den här gången. Har pratat med min Barnmorska också och hon sa att pga att jag väger mycket mindre denna gång ( minus 15kg sen F och minus 12kg sen E) så har jag inte så mycket att ta av denna gång, när jag dessutom kräkts så mycket. 
Jag har också tänkt själv att det är klart man vilar mindre denna gång. Med F låg jag konstant och med E kunde jag sova när F sov. Denna gång har man två plus att en är vaken hela tiden. 
Men allt skulle till slut få en egen förklaring.... Något som jag aldrig ens tänkt en tanke på!


Just nu är vi i vecka 18 och igår vad det dags för det efterlängtade ultraljudet. Vi har ännu inte berättat för barnen och hade bestämt sen länge att de inte skulle få vara med på ultraljudet heller. Min skräck var ett dåligt besked som vi sedan skulle få förklara för framförallt Felicia som förstår ordentligt. Detta val är vi i efterhand väldigt glada att vi tog!

Vi hade bestämt träff med min mamma så hon tog barnen i väntrummet under tiden. Barnen var såklart superglada att få leka med mormor!

Vi får gå in och ultraljudet börjar. När det är tredje gången så vet man ju lite hur det går till. Så när bm tittar runt och man ser ett hjärta slå blir man ju överlycklig!! Hon tittar runt lite mer en bra stund fram och tillbaka över magen och stannar sen. Visar en bild på skärmen och undrar om vi ser vad det är. Ett huvud säger jag , glad att jag lärt mig någonting på dessa ggr. Tycker annars det är väldigt svårt att se allt som syns på skärmen. 
Ja det stämmer säger bm men undrar om vi sett något mer. Björn som suttit tyst hela tiden och funderat och redan förstått säger: "är det två?". Ja, det är det säger bm. 
Från den här stunden är jag i chock och minns inte så mycket. Får lite lätt panik och gråter. Absolut inte för att det är dåligt men det var så otroligt oväntat!! Med F i magen skojade vi om det ofta och pratade om det. Men efter henne har jag inte ens haft en tanke på att det skulle kunna hända. 
Vi har båda två tänkt att det här blir nog tredje och sista med tanke på den här graviditeten. Vi har tänkt att vi får plats i huset, i bilen och att vi nog inte behövde så mycket nytt denna gång.... 
På ett ögonblick skulle vi inte längre bli 5 utan 6 stycken!! Helt sjukt! Men såklart underbart när allt fick sjunka in och man förstod. Självklart löser sig allt det praktiska!

Detta dygn som gått har varit lite i chock. Helt tom i huvudet samtidigt som alla saker snurrar i huvudet på samma gång. När jag vaknade i morse fick man fundera om det var sant. Får ta fram bilderna från igår och titta igen. 
 
När man nu vet känns det som en helt ny graviditet. Hur många får uppleva detta liksom? Dessa kapitel har man ju hoppat över i böcker. Man vet ingenting. Allt känns helt plötsligt nytt. 
Efter att ha börjat läst på lite igår så faller ju ändå alla bitar på plats. 
Det var ju inte så konstigt att jag mått "dubbelt så dåligt" det gör man oftast med tvillingar. Symptomen kommer också oftast tidigare. Såklart allt stämmer. Men ändå har det aldrig någonsin slagit mig att jag har tvillingar i magen. 
Jag tränar fortfarande på att säga "när dom kommer ut" istället för "den". :)

När det nu blev ännu en överraskning som innebär lite mer risk så väntar vi nog lite till med att berätta för barnen, de vet ingenting än. Känns som vi själva måste landa och smälta först. Som tur är har man ju några veckor på sig. 


Kommer att bli mycket inlägg framöver om detta förstås och så ska jag såklart uppdatera er om min två älskade stora hjärtan som jag har här hemma!
Helt underbart att mina två små snart blir fyra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar