lördag 27 april 2013

Förlossningen Del 1- Hemma

Allting startade vad jag kände i torsdags morse. Har ju haft sammandragningar i flera veckor men den här gången kändes det annorlunda och mer ont. Det kom en värk medan jag och Felicia fortfarande låg kvar i sängen vid 8-9tiden.
Jag messade Björn och förvarnade och att han skulle ha koll på telefonen.
Men dagen gick och jag kände bara av nått någon enstaka gång, max en gång i timmen.
På em sen hade jag tid hos min barnmorska så Björn kom hem lite tidigare för att följa med. Precis innan vi skulle åka så kom det blod när jag kissade. Blev då osäker på hur jag skulle göra eftersom jag har min bm i Vingåker och det kändes lite åt fel håll om vi skulle till Eskilstuna. Så jag ringde iaf och kolla med bm men vi bestämde att jag skulle komma som planerat.

Väl där gjorde vi en vanlig kontroll som var bra och hon kikade lite på blodet. Hon misstänkte teckningsblödning som är den man kan få precis när man börjar öppna sig, men hon ville inte känna något. Hon tippade på att det borde starta inom ett dygn men vi bokade en ny tid en vecka senare ifall att.
Vi tog sen en sväng till mina föräldrar där vi skulle hämta lite saker och så åt vi lite. Där kom det tillbaka lite mer värkar.
Även under vägen hem tyckte jag att det värkte lite oftare så vi övervägde hur vi skulle göra med Felicia till natten.
Vi bestämde iaf att hon skulle få sova hos sin farmor och farfar direkt så att vi skulle slippa krångla på natten om det skulle sätta fart. Jag ville inte heller att hon skulle se mig ha allt för ont för då blir hon så bekymrad.

Vi körde ut henne direkt eftersom vi ändå redan innan packat med oss alla bb-väskor och så. Hon blev överlycklig över att få stanna där och skulle knappt säga hejdå.
Vi åkte sen hem och försökte få i oss nått och vila lite framför teven. Vi hade också några sista saker som vi ville ordna med.
Jag ringde också nu till förlossningen för att kolla läget. Därifrån var det standardsvar 2 alvedon och vila.

När jag hade slappnat av en stund framför teven satte det mera fart, när vi släckte för att försöka sova vid halv elva var det ca 7-8min mellan värkarna. Började då förstå att det var på gång så sömn var svårt och få men försökte och kunde vila hyfsat fram till tolv. Då blev de tätare och starkare men gick rätt bra att anda sig igenom. Låg kvar i sängen men väckte inte Björn för jag ville att han skulle få sova så länge som möjligt.
Framåt ett började värkarna bli tätare och längre och jag ringde tillbaka till förlossningen efter ett. Då var det 4-5min mellan värkarna och de höll i sig i dryga minuten.
Eftersom jag också hade en speciell förlossningsplan efter våran förra jobbiga förlossning med Felicia tyckte de att jag kunde komma in.
Jag väckte då Björn och vid tio i två kom vi iväg.

Fortsättning följer....

1 kommentar:

  1. Det där med två Alvedon funkade inte alls för mig. Men mina värkar blev tätare då ca 3 på 10 min. Skulle nig ha tagit dem tidigare, men jag trodde inte det skulle gå så fort.

    lindatunstrom.blogg.se

    SvaraRadera