tisdag 27 oktober 2015

Smått kaos i sjukstugan!

Ja här är det lite smått rörigt just nu med två VÄLDIGT trötta föräldrar. Tror vi är uppe i femte natten på rad med väldigt lite sömn, får se om det blir en sjätte. Är så trött så jag tappat räkningen. Natten som var vaknade Josephina en halvtimme efter att jag somnat och skulle sen absolut inte ligga själv. Vilket är väldigt olikt våra barn som annars alltid sover i sina sängar. Eftersom det varit så många nätter utan sömn orkade jag inte bråka med henne utan hon fick till slut sova på mig. Men blev därför inte så mycket sömn för mig. I dvalan lite senare ropade Emilia och innan jag fått liv i Björn som får springa eftersom J ligger på mig så hade Emilia hunnit kissa i sängen. Första gången det händer sen hon slutade med blöjan så det får man säga är duktigt ändå. Blev iaf byte av sängkläder och ännu mindre sömn. 

J knölade sen hela natten och även Malwina lite grann som också fick feber igår. 
När klockan ringde i morse för att vi skulle upp och ringa barnmottagningen var jag så trött och illamående så jag knappt tog mig ur sängen. Hade dessutom väldigt ont i halsen(verkar vara min tur nu). 

Björn ringde iaf och blev snart uppringd och hade turen att få en tid i Katrineholm så vi slapp åka till Eskilstuna. Björn åkte själv med båda tvillingarna och tur var det att vi åkte in. Det visade sig att Josephina som haft feber sen i fredags hade dubbelsidig öroninflammation och Malwina en misstänkt början till det med alldeles för hög sänka. Det blev penicillin för dem båda!
Medan de var borta spädde vi på kaoset lite mer med att Emilia låste ut mig och Felicia medan jag var ute och hämtade ved..... När jag kom tillbaka stod Felicia på utsidan och grät och Emilia på insidan och fick inte upp dörren. Som tur var kunde jag mest skratta åt saken då jag visste att Björn var på väg hem och bara 5 minuter bort så det löste sig. Jag hoppas Emilia lärde sig något av det, och mamman med som nog inte går ut utan nycklar igen.....


När alla var hemma igen var det dags för medicin. Fy säger jag bara. För det första har de fått en flytande sort som tydligen ska smaka pecka! Dessutom är de två som ska ha och när de är så små är det en rätt stor mängd att få i dem. Första omgången gick okej. Men nu ikväll kändes det som att de visste var som var på gång. De skrek, satte i halsen, gurglade, spottade ut och vägrade svälja. Helt hopplöst!! Sen vet man ju inte hur mycket de spottar ut och hur mycket de får i sig. Jättesvårt! Det ska intas 2ggr om dagen vilket innebär att jag ska klara det själv på morgonen. Dessutom på allting ska det helst tas fastande, vilket innebär att det inte ska äta på 2h innan och 1h efter. Inte det lättaste och hålla 2 nöjda under denna tid när de dessutom ska ha medicin mitt i under tiden. Men som tur är är det bara i 5 dagar vi ska hålla på och första dagen är ju nu redan över. Vi får göra så gott vi kan helt enkelt. 
Två sjuka skruttisar pratar med varann. 

Storasyster ville också vara med!

Tycker så synd om de små och särskilt Josephina som tydligen ska ha väldigt ont. Samtidigt tycker jag hon har varit strong ändå för så mycket har det inte märkts på henne. På 1177 sa de att de ska skrika varje gång man lägger ner dem och det har hon verkligen inte gjort. Utan bara vissa ggr på dagen och natten så vi trodde bara hon ville vara nära pga febern. 90 procent av dygnet har hon legat lugn själv i säng eller babysitter. Men det var väldigt skönt att vi fick en förklaring till feber och varför hon mått så dåligt så hon kan bli frisk och få må bra igen. Sen var det skönt att de kollade upp Malwina med på en gång så vi stoppar hennes i tid och inte behöver börja om om några dagar igen med nästa. 


Ikväll var de iaf peppar peppar feberfria så vi hoppas för deras skulle och vår att det blir en lite lugnare natt i natt. Men det visar sig....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar