torsdag 16 januari 2014

Fikajobb och napp!

Nu har jag varit hemma en stund efter kvällens jobb. Eller som Felicia säger när jag ska åka "mamma vad ska ni fika för nått idag?" :D. Haha hon har förstått den tjejen, mamma åker och jobbar och fikar. 
Men det är väl perfekt med ett sånt jobb. Roligt och fika! Gick iaf bra ikväll så det är skönt. Alltid kul med lite extra pengar. 

Här hemma var det fortfarande fullt ös när jag kom hem. Familjen hade varit ute och skottat all snö som kommit så de var lite sena i säng. 

På tal om det så ligger min otroligt duktiga stora tjej nu och sover utan napp!
För några veckor den diskuterade jag och min vän Therese när man ska ta bort nappen. Just då hade vi inte ens tagit upp det till diskussion men efter det har vi pratat om det mer och mer jag och Björn. Vi ser ju att det börjar påverka tänderna, även fast F alltid sen hon blev lite större bara fått ha nappen i bilen och när hon ska sova. Så annars vet jag inte hur mycket det hade synts. En del barn har ju den jämt. 
Vid tre år sen blir det ju också besök till tandläkaren så då vore det skönt att ha den borta. 


Vi har iaf nämnt det lite till F då och då och sen idag pratade jag och hon på dagen om det. Lite om var hon kunde lämna dem och vad man kunde få, så då sa hon att hon skulle sova utan ikväll. 
Hon ångrade sig såklart när det var dags men efter lite trug och lockande och efter att hon fått tillbaka den en gång så bestämde hon sig iaf till slut själv för att inte sova med den. Somnade gjorde hon! Vilket jag inte trodde hon skulle göra. 


Det var steg 1, nu är nästa att klara det i natt när/om hon vaknar. Det tror jag blir värre men vi får väl se. 
Hon är annars van att sova med tre nappar, en i munnen och en i varje hand och sen ligger hon och snurrar på den i munnen( har hon napphållare tex i bilen så är den så tvinnad så det blir alldeles för kort till slut). Därför märkte man också direkt att hon inte visste var hon skulle göra av händerna. 


Vi får hur som helst se hur det går hon är ju trots allt bara drygt 2,5 så annars får vi försöka minska ner en napp i taget. Men om hon klarar det har hon önskat tårta imorgon så vi får se!
En mamma kommer sova på spänn i natt :). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar