onsdag 15 april 2015

Tankar om vår föräldraledighet.

Veckorna verkligen bara rullar på. 
Slog mig idag att jag nu i dagarna har varit hemma i 4 år. Jag gick hem med gravidpenning två månader innan Felicia kom så det är typ nu i mitten på april. Plus att jag var sjukskriven mer eller mindre tiden innan från oktober så räknar man därifrån så är det 4,5 år.
Under den här tiden har jag ju också varit gravid i tre perioder och mått dåligt. Men resten av tiden har varit helt underbar med mina barn. 

Folk undrar ofta hur jag kan vara hemma så länge utan att klättra på väggarna och sakna jobbet. Men man har väl aldrig tråkig med sina barn? Det händer ju något hela tiden verkligen. Bus och lek och såå kul och vara med och se hur de utvecklas. 
Jag har ju också haft Tupperware sen Felicia var cirka ett år så jag har ju haft min "tid med vuxna" ändå. Bara det att jag har kunnat planera den tiden precis som jag velat. Det har varit helt perfekt!


Jag trivs verkligen kanon med att vara hemma med barnen. Plus att jag också haft turen att flera nära vänner varit hemma med sina barn samtidigt så man kunnat umgås med dem på dagarna!


Att jag har varit hemma så länge är något Björn och jag varit helt överens om, men det innebär ju såklart att jag fått en hel del dagar av Björn men ändå inte massor. 
Vi har vetat vad vi velat från början och har därför toksnålat med dagar det första året när man kan. Vi har i snitt plockat cirka 12 dagar i månaden, vilket inte innebär mycket pengar men så värt det för oss i längden att ha dagar kvar under en längre period. 
Det har också gjort att Björn nu under en lång tid kunnat vara hemma en dag i veckan med barnen tillsammans med 
mig vilket jag tycker är en otrolig lyx!


Björn har lagt upp sin föräldraledighet så för att det passat alla bäst, både familjens sig själv och jobbets. Han har tillsammans med en dag i veckan tagit ut väldigt långa semestrar(i sommar
är han hemma 10 veckor i sträck tex). Plus att han i grunden har ett bra jobb där han har kunnat flexa och komma hem tidigt, är alltid ledig helg om han vill och är alltid ledig klämdagar osv. Så han får iaf träffa barnen väldigt mycket. 


Hur vi ska dela föräldraledigheten denna gång när tvillingarna kommer har vi inte bestämt än. Vi får ju cirka ett halvår mer dagar än vanligt. Det jag vet är att vi har samma plan som vanligt och det är att toksnåla första året så barnen kan få vara hemma så länge som möjligt!


Vi har också bestämt oss i förskolefrågan till hösten. Vi kommer inte söka plats till de stora. Iaf inte än. Vårt huvudmål med pusslandet av föräldraledigheten är ju att ha barnen hemma så länge som möjligt så det finns ingen anledning. Visst det kommer säkert bli jobbigt som alla säger men vi vet ju inte förrän vi provat så i sånt fall får vi söka plats sen!
När jag ändå är hemma känns det dumt att lämna bort dem om det inte behövs. 


Känns skönt att vi båda har samma mål och tycker lika och jobbar för samma sak.
För såklart finns det baksidor med att vara hemma länge, framförallt ekonomiskt. Det är inte mycket pengar att leva på när man snålar så med dagar hela tiden och man kan inte spara många kronor. Men eftersom vi båda vill det så gärna så spelar det ingen roll. Man får anpassa sig. Vi värderar mer tid med barnen istället för kanske dyra semestrar, dyra saker till hemmet osv. När vi nu köpte ny bil blev det inte en ny med massor av funktioner utan en utan lån för vår budget för att slippa betala på ett lån när vi är föräldralediga(likamed många fler dagar att plocka varje månad). 
Redan när vi köpte huset valde vi att flytta till Valla för mindre månadskostnad på huset är också ett exempel. 
Vi försöker också köpa begagnat vilket vi inte har något problem med. Allt från bilar till inredning och mycket annat. 


Jag är så glad och nöjd över att få mycket tid med min familj som är det viktigaste just nu!!
När barnen blir stora vill jag inte ångra att jag inte hade barnen hemma när jag kunde. Jag som ändå är hemma och har chansen. 
Sen dömmer jag absolut inga andra föräldrar för hur de väljer de är helt upp till dem och hur de vill lägga upp det. 
Men jag är glad för våra val nu när vi kan och är glad för att jag träffat någon som vill likadant!

Så som sagt 4 år hemma nu, vi får se hur länge till jag blir hemma... :)

1 kommentar:

  1. Det är bra! Håll på vad ni tycker känns bra för era barn. Tjejerna får ju träffa andra barn ändå och de slipper den stressiga miljön som det kan vara på förskolan. Vet ju att du vill ha dagmamma, men då får du åka till Forssjö och lämna. Heja er!

    SvaraRadera