onsdag 4 mars 2015

Förskola eller inte?

Detta ämne som ger mig lite lätt ångest..... 
Pratade komiskt nog med mina ena syster om det förut ikväll och nu dök denna bild upp på Facebook bland flera av mina vänner som jobbar inom förskolan:
Nej, barnen kan inte välja. Men det kan ju faktiskt jag som fortfarande är hemma och inte måste jobba. 


För er som inte vet har jag ju inte mina barn i förskolan och har aldrig haft. Eftersom mina är födda så tajt och jag mår dåligt under graviditeten så började jag aldrig jobba emellan. Sen när jag ser denna bild blir man ju inte direkt mer sugen. 


Har sökt plats flera ggr i olika lägen men alltid tackat nej då det har varit det som känts bäst för oss. Jag och Björn är väldigt överens i denna fråga. Jag har gått hos dagmamma som liten och Björns mamma var hemma så ingen av oss är riktigt van förskola. Jag har velat ha dagmamma till barnen men dessa fasas ut i Katrineholm. Har även efterlyst vårdnadsbidrag för att vara hemma med barnen. Med det bor vi i fel kommun för. Och dessutom verkar det ju som att regeringen tänker plocka bort detta bidrag så det är väl inget som lär införas heller. 


Nu iaf är ju frågan uppe i familjen igen. Flera stycken har redan frågat mig om vi inte ska söka plats nu dels för att jag mår dåligt och dels för att det kommer tvillingar i sommar. Ska vi ha plats till hösten måste ansökan dessutom in nu till april för att hinna i tid och platsen måste besvaras innan sommaren. Långt innan tvillingarna kommit ut. 


Innan vi visste att det var två har vi inte ens diskuterat saken. Det var så självklart att ha dem hemma. Ska vi nu ändra oss bara för att det är två? 
Nu under graviditeten har vi ju redan kommit snart halvvägs plus att platsen kan ta upp till 4 månader så där känns det ju ingen idé. Vi har ju ändå hittat en vardag som går runt.
Vi kan ju vänta och se hur det går med 4 barn men även då om vi inte tycker att det fungerar så tar ju platsen 4 månader att få, antagligen.
Samtidigt, varför skulle det inte fungera vill jag tänka?!
Vill inte tänka på detta redan nu, vill skjuta på det ett tag till....


Visst sen finns det varianter. Bara några dagar, bara Felicia eller någon annan variant. Men innerst inne vill vi nog ha dem hemma allihop! Har alltid känt, att varför ska jag lämna bort mina barn när jag ändå är hemma? 
Men har märkt att vi är väldigt ensamma om detta. Vi är ju de "ovanliga" som inte satte in F på 15h när E kom. 
Detta inlägg kan göras hur långt som helst! Alla tankar fram och tillbaka och vad som är bäst för barnen. Och ingen kan ju svara på det. 

Jag försöker iaf njuta av barnen nu när de är små. Tiden går ju såå fort också en av anledningarna till att jag vill ha dem hemma hos mig!
Jag fortsätter njuta av dem och skjuter på problemet ett tag till :). 


Kanske fortsätter älta problemet imoegon ;). Godnatt mer er!

1 kommentar:

  1. Det finns bara två dagmammor i kommunen och de båda finns här i Forssjö. Tråkigt att de inte ska finnas kvar. Jag har också gått hos en och tycker det är perfekt!

    SvaraRadera